Άρθρα‎ > ‎

Η Υπαπαντή του Κυρίου

αναρτήθηκε στις 2 Φεβ 2022, 1:42 π.μ. από το χρήστη Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Πλωμαρίου   [ ενημερώθηκε 2 Φεβ 2022, 1:42 π.μ. ]


Η Υπαπαντή του Κυρίου είναι μια Θεομητορική, αλλά και μια Δεσποτική εορτή (2 Φεβρουαρίου). Εορτάζεται 40 μέρες από την ημέρα της Γεννήσεως του Χριστού. Η Υπαπαντή είναι το σαράντισμα που λέμε, το οποίο υπάρχει μέχρι και σήμερα.
Δεν ξέρω εάν έχετε διαβάσει ποτέ στην Παλαιά Διαθήκη αυτά τα περιστατικά. Είχε δώσει εντολή ο Θεός (Λευιτικόν στο 12ο κεφάλαιο), να γίνεται αυτό. Στις 40 ημέρες εάν η γυναίκα είχε γεννήσει αρσενικό, θεωρείτο «ακάθαρτος» όπως και σήμερα και δεν μπορούσε να πάει στον Ναό.
Έπειτα από την τελετή από την οποία εγένετο, από εκεί και εντεύθεν ήταν ελευθέρα, όπως και σήμερα μετά τον σαραντισμό, η γυναίκα είναι ελευθέρα (μπορεί δηλ. να βγαίνει έξω από το σπίτι).
Εάν η γυναίκα είχε γεννήσει κορίτσι, ήτανε 80 ημέρες ακάθαρτος.
Και γινόταν μια γιορτή κατά κάποιον τρόπο.
Και ένα το ζευγάρι ήταν πλούσιο, πήγαιναν ένα αρνί και ένα περιστέρι στο Ναό. Σφάζανε το αρνί και με το αίμα του αρνιού, ράντιζαν το περιστέρι και το άφηναν και έφευγε.
Εάν το ζευγάρι ήταν φτωχό, πήγαιναν ένα ζεύγος τρυγόνων ή ζεύγος περιστερών. Και έσφαζαν το ένα πάλι και ράντιζαν με το αίμα το άλλο και το άφηναν και πετούσε.
Ήταν συμβολικά πράγματα αυτά, ότι ο Χριστός κάποια μέρα θα εσφάζετο, για να απελευθερωθεί με το Αίμα του Χριστού η ψυχή του ανθρώπου. Είχανε λόγο να διδάξουν και να υπενθυμίζουν στον άνθρωπο, το τι επρόκειτο να κάνει ο Χριστός για την σωτηρία του ανθρώπου.
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς είναι ο μόνος, ο οποίος αναφέρει αυτά τα περιστατικά της Υπαπαντής του Χριστού μας. Αναφέρει λοιπόν ο Λουκάς ότι όταν σαράντισε η Παναγία, πήγε τον Χριστό μας μαζί με την μνήστορα Ιωσήφ στον Ναό. Εφάρμοσαν δηλ. κατά πάντα το Νόμο.
Και εμείς πρέπει να εφαρμόζουμε το Νόμο. Ό,τι λένε οι κανόνες της Εκκλησίας, να δεχόμεθα τις ευχές αυτές που προσφέρει η Εκκλησία και να μη σπεύδουμε να ζητάμε μισοσαραντίσματα κ.λπ. για να πάμε στο χορό, για να πάμε στο ταξίδι, να καθόμαστε στο σπίτι μας ήσυχες, αν θέλουμε να μην μας βάλει στο χέρι ο Διάβολος. Διότι εφόσον η γυναίκα είναι ακόμα ασαράντιστη, δεν πρέπει να κυκλοφορεί έξω από το σπίτι της. Δεν πρέπει να δέχεται στο σπίτι.
Δυστυχώς εμείς τα έχουμε αμβλύνει αυτά, τα θεωρούμε τίποτα και πολλοί μάλιστα τα θεωρούν περιττά αυτά τα πράγματα. Πολλές γυναίκες οι οποίες γέννησαν, δεν εδέχθησαν τις ευχές της λεχούς, δηλ. δεν εδέχθησαν τον Θεό, δεν εδέχθησαν την Εκκλησία, τα θεώρησαν δικά τους κατορθώματα και ότι αυτά δεν τα έχουν ανάγκη...
Γι’ αυτό και βλέπουμε όλοι αυτήν την κατάσταση σήμερα. Τα παιδιά να μην μας ακούνε, να μην μπορούμε να επιβληθούμε πουθενά, λες και είμαστε δαιμονισμένοι, δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε, λες και είμαστε σε μία ζούγκλα. Σε άλλα σπίτια είναι μικρή ζούγκλα και άλλα είναι μεγάλη ζούγκλα.
Βέβαια οι άνθρωποι που τα κάνουν σωστά, έχουν και αυτοί τους πειρασμούς τους, αλλά δεν έχουν τόσους και νικούνε στο τέλος, διότι ακολουθούνε το δρόμο το σωστό.
Άλλωστε ένας Θεός, μία Παναγία πάει στην Εκκλησία και κάνει ό,τι είπε ο Θεός, εμείς ποιοί είμεθα; Ανώτεροι είμεθα εμείς απ’ αυτούς και δεν τα κάνουμε;
Και τα κάνουμε με τον τρόπο μας ή δεν κάνουμε τίποτα και νομίζουμε ότι στεκόμαστε στα σωστά; Δεν είναι έτσι...
Θυμόσαστε τι είπε ο Κύριός μας στον Τίμιο Πρόδρομο την ημέρα της βαπτίσεως; Όταν Του είπε ο Τίμιος Πρόδρομος, ότι:
- Εγώ πρέπει να βαπτιστώ από Σένα και όχι Εσύ από εμένα.
- Άστα τώρα αυτά... του είπε ο Χριστός. Πρέπει να ποιήσωμεν πάσαν δικαιοσύνην.
Είχε ανάγκη ο Χριστός να βαπτιστεί; Είχε ανάγκη ο Χριστός περιετμηθεί. Είχε ανάγκη ο Χριστός να πάει στην Εκκλησία; Αυτός που αγιάζει την Εκκλησία, να πάει να αγιάσει την Εκκλησία; Τα έκανε για να αφήσει παράδειγμα σε εμάς. Ό,τι θα τα κάνεις όλα άνθρωπε! Αν θέλεις να έρθεις που έχω πάει Εγώ, θα τα κάνεις όλα, όπως τα έκανα και Εγώ όταν ήμουν άνθρωπος από μικρό παιδί.
Λέγω και επαναλαμβάνω, όταν μία Παναγία, ένας Χριστός εφαρμόζουν το Νόμο, εμείς ποιοι είμεθα που δεν θα τον εφαρμόσουμε;
Πήγαν λοιπόν η Παναγία και ο μνήστορας Ιωσήφ τον Χριστό στον Ναό και εκεί βρήκαν τον Άγιο Συμεών τον Θεοδόχο, ο οποίος είχε εισέλθει στο Ιερό ύστερα από παρακίνηση του Αγίου Πνεύματος, το οποίο του είχε αποκαλύψει, ότι δεν θα δει θάνατο πριν δει τον Χριστό.
Και όταν η Παναγία και ο Ιωσήφ εισήγαγαν τον Χριστό στο Ιερό, εδέχθηκε ο Συμεών τον Χριστό στην αγκαλιά του. Κατάλαβε ο Συμεών, δια Πνεύματος Αγίου, ότι Αυτός είναι ο Χριστός και ευλόγησε τον Θεό και είπε:
- Νυν απολύεις τον δούλον σου δέσποτα, κατά το ρήμα σου εν ειρήνη, ότι είδον οι οφθαλμοί μου το σωτήριόν σου. Ο ετοίμασας κατά πρόσωπον πάντων των λαών φως εις αποκάλυψιν εθνών και δόξαν λαού σου Ισραήλ (Λουκ. 2,29-32).
Τώρα δηλ. Θεέ μου, που με αξίωσες και είδα τον Λυτρωτή του κόσμου, ελευθέρωσέ με από τα δεσμά της επίγειας ζωής. Γιατί να τον ελευθερώσει; Ήταν δεμένος ο Συμεών; Ο άνθρωπος εδώ στον κόσμο τούτο, είναι φυλακισμένος μέσα στο σώμα του.
Η Παναγία και ο Ιωσήφ θαύμαζαν για όσα έλεγαν για το παιδί αυτό και ο Συμεών τους ευλόγησε και είπε προς την Παναγία:
- Ιδού ούτος κείται εις πτώσιν και ανάστασιν πολλών εν τω Ισραήλ και εις σημείον αντιλεγόμενον.
Εξαιτίας αυτού του μικρού, πολλοί θα πάνε κάτω στον Άδη και πολλοί θα πάνε πάνω, στην Βασιλεία των Ουρανών. Άλλοι θα γκρεμιστούνε και άλλοι θα σωθούνε. Ο Χριστός είναι η λυδία λίθος, είναι το μέτρο της σωτηρίας που θα βγάλει τους μεν δεξιά και τους δε αριστερά.
Και πολλοί τον Χριστός τον δέχονται σαν έναν μεγάλο άνθρωπο, σαν έναν αναμορφωτή, σαν έναν ηθικολόγο, σαν έναν κομμουνιστή, αλλά ως Αναστάντα Θεό δεν τον δέχονται πολλοί. Γιατί οι άνθρωποι δεν πιστεύουν σε Ανάσταση, δεν πιστεύουν στην Θεότητα του Χριστού. Και εκεί οι άνθρωποι διχοτομούνται και είναι ο Ιησούς σημείον αντιλεγόμενον.
Χαρά στον άνθρωπο ο οποίος θα ταπεινωθεί και θα θελήσει να δεχτεί, όπως του προσφέρεται η σωτηρία.
Και συνεχίζει ο Συμεών και λέει της Παναγίας μας:
- Σου δε αυτής την ψυχήν διελεύσεται ρομφαία, όπως αν αποκαλυφθώσιν εκ πολλών καρδιών διαλογισμοί.
Μαχαιριά δηλ. θα περάσει από την ψυχή σου, όταν θα Τον έβλεπες να Τον έχουνε κρεμασμένο στο Γολγοθά. Και πράγματι πέρασε ρομφαία από την ψυχής της Παναγίας. Και θα ξεσκεπαστούνε με βάση τον Χριστό, οι διαλογισμοί πολλών καρδιών.
Ταυτόχρονα εκεί υπήρχε και μία γυναίκα – η Προφήτιδα Άννα - 84 ετών, η οποία έκανε μία Προφητεία και αυτή, ακριβώς όπως ο Συμεών, για το παιδί αυτό. Αυτή έζησε με τον άνδρα της 7 χρόνια και τα υπόλοιπα χρόνια μέχρι 84 ετών (ήταν χήρα) έμενε πάντοτε στον Ναό με νηστεία και προσευχή. Και προφήτεψε, ότι Αυτός θα είναι το λύτρο της Ιερουσαλήμ (από την αμαρτία).
Δημήτριος Παναγόπουλος ο Ιεροκήρυκας (1916 - 1982)